De perfecte opstap
Het motormanagement van de in de basis 140PK motor, een 1 liter- 3 cilinder motor is aangepast naar ca. 150PK , het wagengewicht komt uiteindelijk in full race specificatie op ca. 1.020 kg.
Het race
format
Het race format bestaat uit twee vrije trainingen van 30 minuten, een kwalificatie van 20 minuten en twee sprintraces van 30 minuten. Voor de eerste race wordt een “reversed grid” gebruikt waarbij de eerste 10 deelnemers omgekeerd worden in de startvolgorde. Er zijn twee divisies opgezet, de eerste voor jongeren van 15 tot 24 jaar en de tweede voor de overige deelnemers, beide natuurlijk met een eigen podium en een eigen klassement en kampioen aan het einde van het seizoen.

In 2018 zijn er twee nieuwe Cup raceklassen van start gegaan op de circuits in Nederland en België, de Ford Fiesta Sprint Cup Nederland en België. Beide een officieel KNAF Nederlands - respectievelijk RACB National Kampioenschap.
Gereden wordt met een geheel voor circuitgebruik aangepaste Ford Fiesta ST-Line met een gewicht van
ca 1.000 kilo en ca. 150 PK.
Voornaamste doelgroep zijn jongeren vanaf 15 tot 24 jaar maar de Cup is ook opengesteld voor anderen die het Cupracen willen ervaren. Alle coureurs met 100% identieke wagens,
het komt dan aan op racevaardigheid.
Deze nieuwe Cup was in eerste instantie bedoeld voor jongeren tot 24 jaar en er werd gemikt op minimaal 20 deelnemers.
Maar er bleken ook veel rijders ouder dan
24 jaar interesse te hebben in deelname.
De aantrekkingskracht is natuurlijk te gaan racen met het nieuwste model van de sportieve Ford Fiesta ST-Line maar ook het raceprogramma en het sprintformat bleken aan te slaan.