Introductie
Leeswijzer


De student heeft zich aantoonbaar kritisch en onafhankelijk opgesteld. Het vraagstuk is vanuit meerdere invalshoeken bekeken.
De student heeft relevante theorie en modellen opgenomen en onderbouwd (theoretisch kader) en de student heeft een relatie gelegd tussen de hoofdvraag en subvragen en de relevante theorie en modellen.


De student heeft passende acties doordacht en uitgevoerd om de kwaliteit van zijn onderzoek te waarborgen (verantwoording onderzoeksmethode)
De student heeft relevante theorie en modellen opgenomen en onderbouwd (theoretisch kader) en de student heeft een relatie gelegd tussen de hoofdvraag en subvragen en de relevante theorie en modellen.
Deelcompetentie 1:
Kritisch, onafhankelijk en meerdere invalshoeken of zo maar uit de mouw geschud?
Meerdere invalshoeken in de in- en aanleiding
Kritisch, onafhankelijk en meerdere invalshoeken in de probleemanalyse
Dus nu is het echt positionering toch? Dat wil ik nog zeker weten!

Stap 1: Wat wil ik weten?
Na de probleemanalyse kon er een definitie opgesteld worden betreft het probleem. In dit onderzoek was het probleem gedefinieerd als:
“MV Motorsport heeft te maken met een zwakke naamsbekendheid, dit wordt veroorzaakt door de ongedefinieerde positionering en een gebrek aan een gestructureerd promotiebeleid. De marketingactiviteiten zijn daardoor onsamenhangend en niet strategisch onderbouwd. Waardoor de doelgroep onvoldoende wordt bereikt om kwalitatieve leads te generen. Dit leidt tot een inconsistent merkbeeld en een gemiste kans om zowel jonge coureurs als zakelijke klanten effectief aan te spreken. Om het bedrijf om te laten schakelen tot een professionele organisatie is een consistente positionering samen met een promotiebeleid essentieel.”
Vanuit de analyse en de definitie ben ik op positionering en naamsbekendheid gaan zoeken binnen het boek: “De grondslagen van de marketing” geschreven door B. Verhagen en M. Visser.
*Positionering uitleggen*
Naamsbekendheid stond er niet in. Tijdens een gesprek met Niek van Der Werken bracht hij me het inzicht dat naamsbekendheid op zichzelf niks is. Wanneer je daar op focust raak je verdwaald in alle vormen en manieren wat erbij komt kijken. Met een duidelijke positionering en het juiste gebruik vormt dat zich vanzelf. Vanuit dit inzicht ben ik verder gegaan op enkel positionering.
Stap 2: Is het wel echt positioneren?
Ondanks dat mijn probleem analyse vanuit diverse invalshoeken en meerdere versies is opgebouwd, kon ik er tijdens dit project niet vanuit gaan dat mijn conclusie van het kernprobleem daadwerkelijk het gebrek aan een duidelijke positionering is. Door in de literatuur van positionering te duiken van Verhagen, werd namelijk duidelijk dat positionering ook nog op verschillende manieren bekeken kan worden.
Om dit te valideren ben ik op 17 februari 2025 langs geweest bij het thema college “Positionering” van Melissa van Haarlem. In dit college waren er enkel 6 studenten aanwezig, waardoor iedereen een korte pitch moest doen. op basis van je pitch beoordeelde Melissa of je vraagstuk daadwerkelijk met positionering te maken had. Na de korte pitch over mijn probleemanalyse en de kern die daar uit kwam, werd erkend dat dit een positionering vraagstuk was. In het college werden twee kapstokken besproken, namelijk het MDC-model en het SDP-model. Aan het einde van de powerpoint was er ruimte om met Melissa te sparren over deze modellen.
In de afbeelding hiernaast zijn de aantekeningen te zien uit het sparmoment.
*uitleg sparren wat heb ik eruit gehaald*
Deze deelcompetentie integraal meegenomen tijdens het onderzoek
Bijlagen DC 1:
Bijlage 1: Inleiding en aanleiding
Uitgewerkte in- en aanleiding met verschillende invalshoeken die resulteren in een eigen conclusie.
Bijlage 2: Probleemoriëntatie plan van aanpak
Uitgeschreven probleemoriëntatie op basis van de vijf visuele analyses.
Bijlage 3: Opname expert interview Cor Van Leeuwen
Cor van Leeuwen als extra invalshoek en controle vanuit zijn expertise.
Bijlage 4: Opname expert interview Rik Peters
Rik Peters als positioneringsexpert ingezet om te sparren over het formuleren van een positionering.
Bijlage 5: Powerpoint themacollege positionering van Melissa van Haarlem
Rik Peters als positioneringsexpert ingezet om te sparren over het formuleren van een positionering.
Deelcompetentie 2:
Doordachte bijpassende literatuur of een GPT theoretisch kader?
Stap 1: Theoretisch kader toetsen bij Geert van Weerd en Niek van de Werken
Op basis van de probleemdefinitie en de probleemoriëntatie had ik data om in ChatGPT te stoppen om een eerste versie van een Theoretisch kader te formuleren. ChatGPT is in basis enkel een tekstvoorspeller, dus wanneer je die zomaar wat vraagt kun je van alles krijgen, maar wanneer je hem je eigen data geeft en een duidelijke opdracht tackle je deze onbetrouwbaarheid. (Lees meer over mijn AI gebruik).
In de afbeeldingen hiernaast zie je eerst het antwoord van mijn Marketing expert GPT en vervolgens het theoretisch kader wat ik gepitcht heb tijdens een werkcollege van Geert van Weerd en Niek van de Werken. Daar kwam de volgende feedback op: “Waarom meerdere businessmodellen? Waarom golden circle? Waarom niet literatuur die MDC model uitlegt (Riezebos en Grinten)”. Door deze feedback wist ik dat mijn theoretisch kader nog niet de juiste submodellen bevatte om verder te gaan.



Stap 2: Google afbeeldingen
In het werkcollege over theoretische modellen van Niek van de Werken werd namens Niek aangeraden om een bingo te spelen met Google afbeeldingen als uitgangspunt. Het idee hier van was dat alle woorden die bij het probleem passen in een Google zoekopdracht + modellen verwerkt zou worden mijn definiteve zoekopdracht was: “beleid doelgroepen segmentatie propositie verhaal strategie modellen”. Links zie je de aantekeningen uit het college en rechts zie je het resultaat van de zoekopdracht.
Zoals rechts in de resultaten te zien is komen vooral communicatiemodellen naar voren. Hier is tot op dit college niet over nagedacht of op georiënteerd. Vooraf dit college dacht ik alles op een rijtje te hebben. Hier verloor ik dan ook een groot deel van de motivatie voor dit onderzoek. Met het beetje overige motivatie ging ik het gesprek aan met Niek, hij gaf de tip dat ik de les moest verlaten en naar de bibliotheek moest gaan om over positionering en communicatie een boek te gaan lezen.

Stap 3: De bibliotheek uitspitten
Door met Siep Beltman naar de bibliotheek te gaan konden wij samen sparren over welke literatuur voor onze onderzoeksprojecten geschikt zijn. Het boek over positioneren was een eenvoudige keuze. Dit boek kreeg ik als aanraden op mijn oefen pitch, de week ervoor. Het tweede boek was een lastigere keus. Ik twijfelde tussen de volgende twee boeken:
– Communicatiestrategie van W. Michels
– Marketingcommunicatie in 14 stappen van G. van Liemt en G. Koot
Het is uiteindelijk marketingcommunicatie in 14 stappen geworden vanwege de praktische stappen. Dit boek laat duidelijke stappen zien die je kan zetten om je marketingcommunicatie op te zetten, dit kon ik dan ook perfect koppelen aan de wens vanuit Maikel en Sarah om het onderzoek te gebruiken om direct belangrijke punten te gaan toepassen. Hieruit is dan ook het tweede kapstok model gekomen.
Uit het boek van Riezebos bleek dat het MDC-model beter aansluit bij het vraagstuk van MV Motorsport dan het klassieke SDP-model. Waar SDP vooral inzoomt op doelgroepsegmentatie, richt het MDC-model zich op het merk zelf precies waar de uitdaging van MV Motorsport ligt. Deze onderbouwing gaf mij het vertrouwen om het MDC-model als leidraad te blijven gebruiken.
Riezebos benadrukt daarnaast dat er veel modellen zijn die gecombineerd kunnen worden, maar dat het kiezen van een passend model per onderdeel zorgt voor focus en toepasbaarheid. Zo heb ik bij het uitwerken van de doelgroep gekozen voor het Value Proposition Canvas. Dit model maakt het klantprofiel concreet en biedt MV Motorsport een basis om later persona’s op te stellen. Bovendien verbindt het direct de klantbehoeften met de merkwaarden.
Het boek van Gert Koot liet me inzien dat gestructureerde marketingcommunicatiestrategieën ook voor kleinere bedrijven zoals MV Motorsport veel waarde kunnen hebben. Juist wanneer er intern weinig structuur is of twijfel bestaat over het bereiken van de juiste doelgroep, kan een helder communicatiemodel richting geven. Deze inzichten hebben ertoe geleid dat MV Motosport het meeste is geholpen met een nieuwe positionering en een communicatiestrategiemodel, waarmee de elementen afzender, boodschap, doelgroep en mediamix helder in kaart zijn gebracht.


Stap 4: Definitieve versie en koppeling onderzoeksmethode
Bijlagen DC 2:
Bijlage 1: Theoretisch kader PVA
Meer weten over het gebruikte theoretisch kader? Hier kun je het hele theoretisch kader en onderbouwing terugvinden.
Bijlage 2: oefen pitch Canva presentatie
Uitgeschreven probleemoriëntatie op basis van de vijf visuele analyses.
Bijlage 3: Feedback oefen pitch
Feedback vanuit Niek van de Werken op mijn oefen pitch met de benodigde onderdelen die in het plan van aanpak terugkomen.
Bijlage 4: Hoofdvraag en deelvragen
Alle hoofd- en deelvragen.
Deelcompetentie 3:
Kwalitatief en betrouwbaar onderzoek of een AI copywriter output?
Bijlagen DC 3:
Bijlage 1: Aantekeningen brainstormsessies
Aantekeningen tijdens de brainstormsessies zorgen voor controleerbaarheid.
Bijlage 2: Voorbeeld opname interview en transcript Sam Jongejan
Ook de diepte-interviews zijn volledig controleerbaar door de opnames en de transcripten.
Bijlage 3: Opname interview Nica (Creventic)
Nika spreekt als marketing en communicatie manager van Creventic constant coureurs en raceteams. Recentelijk heeft ze zelf nog tientallen coureurs geïnterviewd. Zij heeft vanuit de coureurs de vragen voor het VPC-model beantwoord, naast een invalshoek is dit kwalitatief bevorderend vanwege de expertise en marktkennis.
Bijlage 4: Opname interview Rosalie (Indehoutzagerij)
Ook bij de doelgroep van de organisatoren heb ik een extra invalshoek gebruikt. In dit geval was dat Rosalie van In de Houtzagerij om vanuit haar kennis en kunde als aanbieder van vergaderruimtes en teambuilding vragen over de doelgroep te beantwoorden. Naast een invalshoek is dit kwalitatief bevorderend vanwege de expertise en marktkennis.
Bijlage 6: Bruikbaarheid door koppeling met theoretische modellen
Bruikbaarheid is naast het goed toepassen van je data ook je validiteit en betrouwbaarheid in orde hebben. Elke methode is daarom gekoppeld aan een theoretisch model.
Bijlage 7: Fragment beoordeling niet noemen MV Motorsport Simon van Es
Hoe Simon het vond tijdens het interview niks te weten over MV Motorsport.
Bijlage 8: Samenvattingen diepte interviews
amenvatting sturen naar de respondenten om er zeker van te zijn dat de juiste data wordt opgehaald. Enkele voorbeelden van deze manier om de kwaliteit te bewaken.
Bijlage 5: Bronvermelding
De bronnen maken de deskresearch betrouwbaar door zoveel mogelijk AOCC-bronnen en tegelijk controleerbaar door de bronnenlijst.